Chroń swoją markę – poradnik jak zastrzec znak towarowy

Chroń swoją markę - poradnik jak zastrzec znak towarowy.

Chroń swoją markę - poradnik jak zastrzec znak towarowy.

Prowadzenie własnego biznesu w dzisiejszych czasach to nie lada wyzwanie. Budowanie silnej pozycji na rynku to długotrwały proces. Wymaga wielu poświęceń, mnóstwo energii i ogromnych nakładów finansowych. Rozpoznawalność Twojej marki, nad którą tak ciężko pracowałeś jest łakomym kąskiem dla konkurencji. W jaki sposób ją zabezpieczyć? Najskuteczniejszym sposobem ochrony jest rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

Nie muszę nic robić, przecież chroni mnie prawo!

Tak właśnie myśli, co drugi przedsiębiorca.

Sama rejestracja firmy w CEiDG lub KRS nie ochroni Twojej marki. Zakup domeny internetowej także nie sprawi, że staniesz się jej właścicielem. Nie ma znaczenia również fakt, że w czeluściach internetu nie znalazłeś takiego samego oznaczenia, którym się posługujesz. Nie oznacza to, że nikt inny go nie używa i przysługuje Ci do niego monopol.

Powszechnie obowiązujące przepisy prawne chronią Cię tylko w minimalnym zakresie. Przeważnie, gdy dochodzi do sporu okazuje się, że ta ochrona jest niewystarczająca. Potencjalnym zagrożeniem dla Twojej marki jest nie tylko konkurencja, ale również były pracownik, wspólnik. Co więc możesz zrobić, aby czuć się pewnie?

Zobacz również:

Rejestracja znaku towarowego receptą na spokojny sen

Jedynym sposobem na uregulowanie praw do nazwy Twojej firmy jest rejestracja znaku towarowego w urzędzie patentowym. W ten sposób nikt inny nie będzie mógł posługiwać się zarejestrowanym przez Ciebie oznaczeniem.

Monopol przysługuje Ci oczywiście w granicach tej samej grupy produktów lub usług, które oferujesz do sprzedaży. W formie znaku towarowego najczęściej rejestruje się:

  • nazwę,
  • logo,
  • sygnet (rysunek)

Znakiem towarowym może być każde zresztą oznaczenie, które posiada zdolność odróżniającą (kolor, dźwięk, oznaczenie ruchowe). Jak to stwierdzić? Najlepiej, gdy przed wystąpieniem z wnioskiem udasz się do rzecznika patentowego. Przeprowadzi on wnikliwą analizę zdolności rejestrowej Twojego oznaczenia. Sprawdzi czy ktoś wcześniej nie zarejestrował już podobnego znaku. Zminimalizujesz tym samym ryzyko odrzucenia Twojego wniosku przez urząd.

Dlaczego warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego?

Pomoc rzecznika patentowego może się przydać nie tylko na etapie poprzedzającym wszczęcie całej procedury rejestrowej. Postępowanie, które toczy się przed urzędem patentowym jest mocno sformalizowane, wymaga dotrzymania określonych prawem terminów. Dobrze, gdy nad wszystkim będzie czuwał specjalista.

Wsparcie ze strony rzecznika przyda się także, gdy w toku postępowania wpłynie sprzeciw od konkurenta, który używa oznaczenia podobnego do zgłoszonego przez Ciebie do rejestracji. Pamiętaj, że konkurent może on także próbować unieważnić Twój znak w ciągu 5 lat od wydania świadectwa ochronnego. To ważne bo osób błędnie zakłada, że rejestracja znaku towarowego jest urzędowym dowodem na to, że nie łamią prawa.

Rzecznik będzie również na bieżąco monitorował Twój znak towarowy. Zareaguje, gdy ktoś inny będzie próbował zarejestrować takie samo lub podobne oznaczenie. Pamiętaj również, że przyznana ochrona ma charakter czasowy. Korzystając z usług rzecznika patentowego, nie musisz pamiętać o konieczności jej przedłużenia po upływie 10 lat.

Jak zarejestrować znak towarowy? Od czego zacząć?

Postępowanie rejestrowe rządzi się zasadą „kto pierwszy ten lepszy”. Oznacza to, że Urząd Patentowy przyznaje prawo wyłącznego posługiwania się danym znakiem towarowym temu przedsiębiorcy, który jako pierwszy wystąpił z wnioskiem rejestrowym.

Pierwszy etap postępowania to właśnie złożenie wniosku na urzędowym formularzu. Załączniki wymagane przez przepisy prawne to m.in. fotografie znaku towarowego i dowód uiszczenia opłaty urzędowej za zgłoszenie.

Kolejny etap to czas na wniesienie sprzeciwu do rejestracji danego oznaczenia. Okres sprzeciwowy trwa 3 miesiące. Jeśli nikt nie będzie miał zastrzeżeń, po upływie kolejnych 2-3 miesięcy staniesz się szczęśliwym posiadaczem świadectwa ochronnego. Cała procedura powinna zamknąć się w ciągu 6 miesięcy od złożenia przez Ciebie wniosku rejestrowego.

Świadectwo ochronne narzędziem do walki z nieuczciwą konkurencją

Rejestracja znaku towarowego w polskim urzędzie patentowym daje Ci wyłączne prawo do posługiwania się danym oznaczeniem na terytorium RP. To sposób na budowanie silnej marki. Rozpoznawalność jest kluczem do sukcesu dlatego nieuczciwi konkurencji mogą próbować podszywać się pod Twoją markę. Gdy ktoś inny użyje zarejestrowanego przez Ciebie znaku do oznaczania takich samych produktów lub usług, nie musisz niczego udowadniać przed sądem. Wystarczy, że okażesz świadectwo ochronne.

Na tej podstawie możesz domagać się zaprzestania naruszeń, zmusić konkurenta do zmiany oznaczenia, a nawet domagać się odszkodowania za poniesione z tego tytułu straty. W ten sposób możesz również zablokować ofertę konkurenta w serwisach aukcyjnych. Wystarczy wypełnić formularz online i powołać się na przysługujące Ci prawa do znaku. Świadectwa ochronnego nikt nie jest w stanie podważyć. To dokument, z którym nie można dyskutować.

Czy na zarejestrowanym znaku można zarabiać?

Tak, to możliwe! Rozpoznawalna marka, która cieszy się dobrą opinią przyciąga konsumentów. Wiele firm będzie w stanie zapłacić duże pieniądze za możliwość posługiwania się Twoją cieszącą się zaufaniem marką.

Jeśli zarejestrowałeś swój znak, jesteś jego właścicielem i możesz swobodnie zarządzać nabytymi prawami. Jedną z możliwości zarobkowania na zarejestrowanym znaku jest właśnie udzielenie na niego odpłatnej licencji. Taki znak posiada określoną wartość materialną. Może stanowić także przedmiot aportu wnoszonego do spółki. Będzie stanowił również zabezpieczenie kredytu zaciąganego na firmę. Gdy popadniesz w tarapaty finansowe, pozwoli odbić się od dna i uchroni Cię przed bankructwem. Prawa do znaku towarowego możesz przecież sprzedać.

Co więcej, uregulowanie praw własności do znaku umożliwi także rozporządzanie nim na wypadek Twojej śmierci.

Jak zarejestrowany znak wpływa na postrzeganie Twojej firmy przez konsumentów?

Nie jest tajemnicą fakt, że kupuje się oczami. Nie tylko przyciągające wzrok opakowanie ma znaczenie marketingowe. Wśród społeczeństwa panuje przekonanie, że towary oznaczone prestiżowym symbolem „R” w kółku są wyższej jakości. Często jest to jeden z czynników, który przesądza o wyborze tego, a nie innego produktu.

Pamiętaj, że możliwość posługiwania się tym oznaczeniem jest zarezerwowana tylko dla właścicieli zarejestrowanych znaków towarowych. Bezprawne użycie symbolu R-ki jest obarczone grzywną w kwocie do 5 tysięcy złotych. Jak widzisz, świadectwo ochronne pomoże Ci także podkręcić sprzedaż  Dobrym pomysłem jest umieszczenie jego skanu na Twojej stronie internetowej, a także w siedzibie firmy. Efekt marketingowy przerośnie Twoje najśmielsze oczekiwania.

Powodów, dla których warto zarejestrować znak towarowy nie sposób zliczyć na palcach jednej ręki. Formalne uregulowanie praw do marki to jedno z pierwszych działań jakie powinien podjąć każdy przedsiębiorca rozkręcający swój biznes. Koszt jaki wiąże się z procedura rejestrową jest niewielki w porównaniu z tym, co możesz dzięki niej zyskać. Silna, dobrze chroniona marka budzi pozytywne skojarzenia wśród konsumentów i trzyma na dystans nieuczciwych konkurentów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *